Değişken nedir?
Değişken,
üzerinde çeşitli değerler tutabileceğimiz, bellekte yerleri belli olan
birer yapıdır diyebiliriz.En azından ben böyle anlatabildim
:).Değişken'lerin değerleri ister program yazımı sırasında ister
programın çalışma anında(Runtime) değiştirilebilir.Değişkenlerin
değerleri istenildiği anda değiştirilebilir.Zaten adı üstünde
değişken.Bazı dillerin aksine C#'ta bir değişkende sadece bir tür veri
saklayabilirsiniz.C#'ta tür güvenliği had safhadadır.Peki nedir bu veri
türleri?
Değişken türleri
Arkadaşlar
şimdi bütün türleri buraya yazmayacağım kafa karıştırmasın, en temel ve
en çok kullanılanları yazacağım.Birde veri tipi rakam olanların belli
sınırları vardır, onlarıda aklımda olanları yazarım.
BYTE : 255'e kadar tam sayı alır. INT : Buda tam sayı alır zaten integer'ın kısaltılmışıdır. LONG: 40 basamaklı tam sayıları alır.Zaten pek gerekli olmaz.FLOAT / DOUBLE: Float yada Double, ondalıklı sayılar içindir.CHAR : Tek karakterlik veri tutan değişkendir.STRING: Buda metinler içindir.Diğer türlerin aksıne string'te hiçbir sınır yoktur.Birkaç tane daha var ama zaten sembolik gibi birşey pek kullanılmaz.O yüzden şimdilik bunlar yeter.
BYTE : 255'e kadar tam sayı alır. INT : Buda tam sayı alır zaten integer'ın kısaltılmışıdır. LONG: 40 basamaklı tam sayıları alır.Zaten pek gerekli olmaz.FLOAT / DOUBLE: Float yada Double, ondalıklı sayılar içindir.CHAR : Tek karakterlik veri tutan değişkendir.STRING: Buda metinler içindir.Diğer türlerin aksıne string'te hiçbir sınır yoktur.Birkaç tane daha var ama zaten sembolik gibi birşey pek kullanılmaz.O yüzden şimdilik bunlar yeter.
Değişken tanımlama
Programda
değişken kullanmak için ilk önce o değişkenlerin var olduğunu
belirtmelisiniz.Bu işlemede "Değişken tanımlama" denir.Peki nasıl
tanımlanır?
veritipi değişkenadı = varsa değer(yoksa eşittir de koymayın); Şeklindedir, eğer bir örnek vermek gerekirse; "int umut;" şuanda int(tam sayı) tipinde umut adın bir değişken oluşturduk, değeri şuanda "NULL" yani boş, bu yanlış anlaşılmasın 0 değiş boş.Eğer int umut = 5; şeklinde yaparsak değeri 5 yapmış oluruz.Tabi bu şekilde değer atama sadece değişken ilk tanımladığında geçerlidir.Daha sonra program çalışırken değeri değiştirmek için "umut = 10;" değiklinde yaparız.Yani başa değişken türünü yazmayız.
veritipi değişkenadı = varsa değer(yoksa eşittir de koymayın); Şeklindedir, eğer bir örnek vermek gerekirse; "int umut;" şuanda int(tam sayı) tipinde umut adın bir değişken oluşturduk, değeri şuanda "NULL" yani boş, bu yanlış anlaşılmasın 0 değiş boş.Eğer int umut = 5; şeklinde yaparsak değeri 5 yapmış oluruz.Tabi bu şekilde değer atama sadece değişken ilk tanımladığında geçerlidir.Daha sonra program çalışırken değeri değiştirmek için "umut = 10;" değiklinde yaparız.Yani başa değişken türünü yazmayız.
Kesme, biçme, ekleme, çıkarma işlemleri
Yazdığınız
programın işe yaraması için illa ki değişkenleri program içinde
değiştireceksiniz.Aşağıda yapılabilecek bazı işlemleri verdim.
+: toplama, -: çıkarma, *: çarpma, /: bölme, +=: ekleme, ++:bir artırma, --: bir eksiltme.C#'ta değer atamaları "umut = 10;" şeklinde yapılır "=" ifadesi; eşitliğin sağ tarafındaki değerin sol taraf'a aktarılacağını belirtir.Örneğin; "umut = 10" umut değişkeninin değerini 10 yapar, "umut = umut + 10" umut değişkenine 10 ekleyerek, yeni değeri umut değişkenine verir, ya da kısaca umut değişkenini 10 artırır.Aynı işlemi "umut += 10" şeklindede yapabiliriz.İstediğiniz gibi yapın seçim sizin."umut++" umut değişkeni bir artırıldı."umut--" bir eksiltildi."umut = 5 * umut" umut değişkenine kendisinin 5 katı verildi."umut = umut/2" değişkene kendisinin yarı değeri verildi.Örnekler bu şekilde çoğaltılabilir.Diğer kaynakları inceleyerek ve kod yazarak zamanla daha aşina olunabilir.
İsterseniz şimdi belirlediğiniz iki sayıyı toplayıp ekrana yazdıran bir uygulama yazalım.Kodları bir inceleyip çalıştırın.Aşağıda açıkladım kodları.
+: toplama, -: çıkarma, *: çarpma, /: bölme, +=: ekleme, ++:bir artırma, --: bir eksiltme.C#'ta değer atamaları "umut = 10;" şeklinde yapılır "=" ifadesi; eşitliğin sağ tarafındaki değerin sol taraf'a aktarılacağını belirtir.Örneğin; "umut = 10" umut değişkeninin değerini 10 yapar, "umut = umut + 10" umut değişkenine 10 ekleyerek, yeni değeri umut değişkenine verir, ya da kısaca umut değişkenini 10 artırır.Aynı işlemi "umut += 10" şeklindede yapabiliriz.İstediğiniz gibi yapın seçim sizin."umut++" umut değişkeni bir artırıldı."umut--" bir eksiltildi."umut = 5 * umut" umut değişkenine kendisinin 5 katı verildi."umut = umut/2" değişkene kendisinin yarı değeri verildi.Örnekler bu şekilde çoğaltılabilir.Diğer kaynakları inceleyerek ve kod yazarak zamanla daha aşina olunabilir.
İsterseniz şimdi belirlediğiniz iki sayıyı toplayıp ekrana yazdıran bir uygulama yazalım.Kodları bir inceleyip çalıştırın.Aşağıda açıkladım kodları.
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace consoleApp
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int a = 10;
int b = 15;
int c = a + b;
Console.Write("Sonuç: " + c);
Console.ReadKey();
}
}
}
"Console.ReadKey();" satırı da bildiğiniz gibi ekranı bizim görebilmemiz için bekletmeye yarar.Sanırım bu konu için bu kadar açıklama yeter.Dediğim gibi, daha çok örnekler yaparak ve kendinizi biraz zorlayarak daha iyi sonuçlar elde edebilirsiniz, teorik bilgi de bir yere kadar işe yarıyor ...
0 yorum:
Yorum Gönder