• Latest News

    Pages

    14 Temmuz 2013 Pazar

    C# Dilinde Değişkenler


    Değişken nedir?

    Değişken, üzerinde çeşitli değerler tutabileceğimiz, bellekte yerleri belli olan birer yapıdır diyebiliriz.En azından ben böyle anlatabildim :).Değişken'lerin değerleri ister program yazımı sırasında ister programın çalışma anında(Runtime) değiştirilebilir.Değişkenlerin değerleri istenildiği anda değiştirilebilir.Zaten adı üstünde değişken.Bazı dillerin aksine C#'ta bir değişkende sadece bir tür veri saklayabilirsiniz.C#'ta tür güvenliği had safhadadır.Peki nedir bu veri türleri?

    Değişken türleri

    Arkadaşlar şimdi bütün türleri buraya yazmayacağım kafa karıştırmasın, en temel ve en çok kullanılanları yazacağım.Birde veri tipi rakam olanların belli sınırları vardır, onlarıda aklımda olanları yazarım.
    BYTE : 255'e kadar tam sayı alır. INT : Buda tam sayı alır zaten integer'ın kısaltılmışıdır. LONG: 40 basamaklı tam sayıları alır.Zaten pek gerekli olmaz.FLOAT / DOUBLE: Float yada Double, ondalıklı sayılar içindir.CHAR : Tek karakterlik veri tutan değişkendir.STRING: Buda metinler içindir.Diğer türlerin aksıne string'te hiçbir sınır yoktur.Birkaç tane daha var ama zaten sembolik gibi birşey pek kullanılmaz.O yüzden şimdilik bunlar yeter.

    Değişken tanımlama

    Programda değişken kullanmak için ilk önce o değişkenlerin var olduğunu belirtmelisiniz.Bu işlemede "Değişken tanımlama" denir.Peki nasıl tanımlanır?
    veritipi değişkenadı = varsa değer(yoksa eşittir de koymayın); Şeklindedir, eğer bir örnek vermek gerekirse; "int umut;" şuanda int(tam sayı) tipinde umut adın bir değişken oluşturduk, değeri şuanda "NULL" yani boş, bu yanlış anlaşılmasın 0 değiş boş.Eğer int umut = 5; şeklinde yaparsak değeri 5 yapmış oluruz.Tabi bu şekilde değer atama sadece değişken ilk tanımladığında geçerlidir.Daha sonra program çalışırken değeri değiştirmek için "umut = 10;" değiklinde yaparız.Yani başa değişken türünü yazmayız.

    Kesme, biçme, ekleme, çıkarma işlemleri

    Yazdığınız programın işe yaraması için illa ki değişkenleri program içinde değiştireceksiniz.Aşağıda yapılabilecek bazı işlemleri verdim.
    +: toplama, -: çıkarma, *: çarpma, /: bölme, +=: ekleme, ++:bir artırma, --: bir eksiltme.C#'ta değer atamaları "umut = 10;" şeklinde yapılır "=" ifadesi; eşitliğin sağ tarafındaki değerin sol taraf'a aktarılacağını belirtir.Örneğin; "umut = 10" umut değişkeninin değerini 10 yapar, "umut = umut + 10" umut değişkenine 10 ekleyerek, yeni değeri umut değişkenine verir, ya da kısaca umut değişkenini 10 artırır.Aynı işlemi "umut += 10" şeklindede yapabiliriz.İstediğiniz gibi yapın seçim sizin."umut++" umut değişkeni bir artırıldı."umut--" bir eksiltildi."umut = 5 * umut" umut değişkenine kendisinin 5 katı verildi."umut = umut/2" değişkene kendisinin yarı değeri verildi.Örnekler bu şekilde çoğaltılabilir.Diğer kaynakları inceleyerek ve kod yazarak zamanla daha aşina olunabilir.
    İsterseniz şimdi belirlediğiniz iki sayıyı toplayıp ekrana yazdıran bir uygulama yazalım.Kodları bir inceleyip çalıştırın.Aşağıda açıkladım kodları.



    using System;
     using System.Collections.Generic;
     using System.Linq;
     using System.Text;
    
     namespace consoleApp
     {
      class Program
      {
       static void Main(string[] args)
       {
        int a = 10;
        int b = 15;
        int c = a + b;
    
        Console.Write("Sonuç: " + c);
        Console.ReadKey();
       }
      }
     }




    Gördüğünüz gibi, int tipinde "a,b,c" diye 3 tane değişkenimiz var."a" değişkeninin değeri daha değişken tanımlanırken 10 olarak belirlenmiş."b" aynı şekilde 15 verilmiş."c" değişkenine ise "a + b" denilmiş.Yani a ve b değişkenlerini toplayıp sonucu c ye verilmesi söylenmiş.Sonucu yazdırırken bir önceki yazıda Console.WriteLine(); şeklinde kullanmıştık, burda ise Console.Write(); ne farkı var derseniz.WriteLine ile yaptığınızda program yazacağını yazar ve enter tuşuna basar, yani alt satıra iner.Write'da ise imleç hala aynı satırın sonunda olur.İsterseniz örnektekini WriteLine ve Write olarak ayrı ayrı değiştirip deneyin.Sonucu göreceksiniz.Parantezler arasında ("Sonuç: " + c) yazıyor.Dikkat ettiyseniz Sonuç tırnaklar arasında, ama c değil, ve arada + var.Hatırlarsanız ilk yazıda size tırnak koymamın sebebinin derleyicinin ona özel bir anlam yüklemesini önlemek için olduğunu söylemiştim.Tırnaklar içinde bir yazı gördüğünde onu direk ekrana yazar.Ama c de tırnak yok.Bu yüzden derleyici tırnak görmediği için buna bir anlam vermeye çalışıyor ve tabiki ekrana c yazmak yerine c değişkeninin değerini yazıyor.Yani şuanda 25, siz dilediğiniz gibi değiştirebilirsiniz.Gördüğünüz gibi bir de arada + işareti var."+" işareti int tipi değişkenlerde toplama yaparken stringlerde birleştirme işlevi görür.Ama c string değilki int diyor olabilirsiniz.Ekrana basarken stringe çevrildiği için böyle yapıyoruz.Eğer çevrilmeseydi yarı string yarı int değişik birşey olurdu :) Mesela kullanıcıdan değer istediğimiz programlarda yazacağız ordada adamdan sayı alırken aldığımız sayıyı int'e çevireceğiz çünkü adamın girdiği değer sayı olmasına rağmen string'dir.Yani kafanızda sayılar int, harfler string diye bir düşünce oluşmasın.
    "Console.ReadKey();" satırı da bildiğiniz gibi ekranı bizim görebilmemiz için bekletmeye yarar.Sanırım bu konu için bu kadar açıklama yeter.Dediğim gibi, daha çok örnekler yaparak ve kendinizi biraz zorlayarak daha iyi sonuçlar elde edebilirsiniz, teorik bilgi de bir yere kadar işe yarıyor ...





    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 yorum:

    Yorum Gönder

    Item Reviewed: C# Dilinde Değişkenler Rating: 5 Reviewed By: Unknown
    Scroll to Top